När flygplanen blev kommersiella
Från början användes flygplanen till leveranser och krig, men snart kom de även att användas för turism och att frakta människor.
Den allra första flygresan som fraktade passagerare i ett kommersiellt syfte, skedde redan 1916.
Andra världskriget – en vändpunkt
Dock skulle det ta lång tid innan folk hade råd att betala för sig och även om många av dagens flygbolag grundades redan på 20-talet skulle det inte ta fart förrän efter andra världskriget, innan vanliga människor började våga sig upp i de omtalade luftfarkosterna. Säkerheten var dessutom ganska begränsad vid den tiden. Det var världskrigen, och främst andra världskriget som bidrog till ett utökat flygnät och säkrare och avancerade plan. Samtidigt uppfanns jetmotorerna som gjorde att resan tog kortare tid utan mellanlandningar. Det gjorde att priserna sänktes och blev mer tillgängliga för folk. Dessutom kunde många plan som överlevt krigets fasor och som fortfarande var i gott skick, byggas om till passagerarflygplan.
Vid 50-talet när världen hade återhämtat sig något, var många sugna på lite lyx och avkoppling och då började också de första solresorna anordnas. Förut hade det varit fult med solbränna men i och med att vissa modeikoner började resa och kom hem solbrända, gjorde att människor nu ville bli bruna. Det var dock ibland lite svårt i det kalla Norden, och då började man fundera på att resa till varmare breddgrader. Resorna från Sverige till Mallorca på 50-talet tog många timmar och mellanlandade fyra gånger. När man insåg att nordborna alltmer begav sig till soligare länder, började turistparadis byggas upp, både på Mallorca och Kanarieöarna, och på den vägen är det.
Men fortfarande var det dyrt att resa med charter. En biljett på den tiden var värd ca 1000 kronor, vilket motsvarar 15 000 kronor i dagens Sverige.
Chartern gjorde sitt intåg på allvar
På 60-talet började flygtrafiken gå igång på riktigt och biljetterna blev allt billigare. Det var under det här decenniet och vidare en bit in på 70-talet som charterresorna började skjuta i höjden. Det intressanta var att i de små turistparadisen skapade man riktiga svenskkolonier för att nordborna skulle göra sig ännu mera hemmastadda. Samma sak skedde i andra länder, bl.a. för franska invånare som hade en nära anknytning till Nordafrika och ville ner till Tunisiens stränder. Man byggde senare ut hotellen så att de skulle rymma ännu fler gäster. Och sedan kom filmerna “Sällskapsresan” i Sverige och “Les Bronzés” i Frankrike som bidrog till ytterligare charterhysteri.
Spies – det riktiga charterplanet
Med Spies som numera inte finns kvar i Sverige, förändrades hela charterindustrin genom de lockande sistaminuten-biljetterna som var betydligt billigare. Ägaren för Spies tyckte att det var bättre om planen var fulla än halvfulla och att ett lägre pris var bättre än inget pris alls. Därför såldes de sista priserna ut billigt om det fanns några stolar kvar i planet. På så sätt kunde numera alla resa utomlands och göra sig förtjänta av lite sol och semester, något som man förut inte hade unnat sig på sin ledighet.