Airshow

Överljudsflygplanet Concorde

Flygplan i luften

Överljudsplanet Concorde utvecklades i samarbete mellan Storbritannien och Frankrike. Arbetet tog många år och planet gjorde sin jungfruflygning 1962, men började inte gå i reguljär trafik förrän 1976. Planet blev aldrig någon kommersiell succé på grund av dålig ekonomi och kritik mot ljudbangarna. Andra orsaker till de uteblivna framgångarna var konkurrensen från Boeings jumbojet samt oljekrisen med höjda bränslepriser. Concorde profilerades som ett flygplan för de riktigt rika och för högt uppsatta chefer. British Airways och Air France betonade också det lyxiga och exklusiva i att flyga Concorde. Den normala marschfarten var Mach 2 vilket motsvarar 2 136 km/h.

Concorde blev aldrig någon kommersiell framgång och ekonomin var hela tiden ansträngd. De dyra biljettpriserna gjorde att få hade råd att köpa biljetter och på den tiden var det inte lätt att låna pengar som det är i dag. Den 25 juli 2000 hände så det som inte fick hända, en olycka där samtliga ombord omkom. Orsaken var att planet körde över några delar som lossnat från ett annat plan. Detta punkterade ett däck och en bränsletank varpå planet fattade eld och motorn havererade. Planet fortsatte på låg höjd tills det kraschade in i ett hotell strax utanför Paris. Concorde hade fram till olyckan ansetts vara ett av världens säkraste plan.

Flygplan i luften

Totalt byggdes 20 stycken Concordeplan och det var världens andra överljudsplan som för passagerartrafik. En tur och returbiljett mellan Paris och New York kunde kosta så mycket som 110 000 kronor, men å andra sidan tog resan med Concorde bara tre och en halv timme, alltså ungefär halva restiden i jämförelse med konventionellt flyg. De första flygningarna ägde rum 1976 och gick mellan Paris och Rio de Janeiro samt mellan London och Bahrain.

Hur var det att flyga Concorde?

Concorde var ett mytomspunnet plan som förknippas med lyx och rikedom. Ombord på Concorde flög alla i samma klass – den första. Passagerarna, som utgjordes av en blandning av pendlare och turister, serverades utsökta trerättersmiddagar, dyrbara årgångsviner och champagne av finaste märke. Det sägs att det gick åt en miljon flaskor av märket Veuve Cliquot under de knappa trettio år som planet var i trafik. Den mest kända rutten gick över Atlanten, antingen från Charles de Gaulle eller från Heathrow till John F Kennedy eller Dulles.

Champagne i ishink

Drömmen om att flyga Concorde får förstås läggas på hyllan nu, men det behöver inte vara för sent för att flyga i överljudsfart. Ett nytt plan, AS2, är under utveckling. Denna nya flygplanstyp kommer att kunna lyfta vertikalt vid start och flyga på 30 000 meters höjd. Maxfarten beräknas till 1800 kilometer i timmen.

Concorde var ett legendariskt plan som flögs i överljudsfart. Planet var en teknisk och luxuös dröm, men en ekonomisk mardröm. Den 25 juli 2000 tog sagan slut då planet kraschade utanför Paris strax efter start. Alla ombord omkom. Detta var självfallet ett hårt slag för Air France och British Airways, men det är inte många flygbolag som aldrig haft en dödskrasch. Concorde flyger inte längre, men andra plan står redo att axla överljudsmanteln. Men biljetterna kommer inte att bli billiga – räkna med minst 50 000 kronor för en resa över Atlanten.