Airshow

Världens största flygplan

Airbus A380 är världens största passagerarflygplan. Den första modellen av flygplanet lämnade hangaren så sent som år 2010. Flygplanet har en räckvidd på 15 000 mil och det finns plats för 900 passagerare, där 17 stycken platser är privata sovrum. Planets storlek har gjort att flera flygplatser har fått anpassa sina boardingplatser, då Airbus A380 har både större vingbredd och väger mer än vanliga flygplan. Boarding till planet sker med tre gångbroar eller trappor. Planet tillverkas främst i Frankrike där stora delar av planets olika delar transporteras till landet från Tyskland, Spanien och Storbritannien. Planet kostar cirka 337 miljoner dollar att tillverka. Det första flygbolag som köpte Airbus A380 var Singapore Airlines. Idag har flera välkända flygbolag införskaffat en Airbus A380 och man använder planet främst till långa flygningar.

Flygplanet med det lilla extra

Stratolaunch är världens största flygplan. Flygplanet ska användas till att skjuta upp raketer och initiativtagaren till projektet är Microsoft-grundaren Paul Allen. flygplanet Stratolaunch lämnade hangaren för första gången år 2017, och på sikt är tanken att man ska kunna lasta flygplanet med tre raketer samtidigt. Planet har sex jetmotorer och det är i princip samma motorer som finns i Boeings 747-modell. Flygplanet har en lastkapacitet om hela 250 ton och räckvidden uppgår till 2000 nautiska mil eller 3704 kilometer. Från vingspets till vingspets är avståndet 117 meter. Om man vill få ett perspektiv på hur långt det är så kan man jämföra det med en fotbollsplan som är 120 meter lång. För att planet ska kunna lyfta så krävs det ett flygfält som har en startsträcka på minst 4000 meter. Man beräknar att testa flygplanet på riktigt år 2019 och då har man för avsikt att flyga hela vägen upp till stratosfären.

Rymdfarkost eller flygplan

Det egentliga syftet med Stratolaunch är att revolutionera rymdfärder. Flygplanet ska bli först med att kunna avfyra satellitbärande raketer mot rymden från stratosfären. Man ämnar att sätta raketerna under flygplanet för att sedan släppa dessa när man nått rätt höjd. I nuläget tror man att detta är genomförbart när man befinner sig 9000 meter från marken. Grundaren Allen har också sagt att det i framtiden mycket väl kan bli aktuellt med att skicka människor på rymdfärder i Stratolauch. Allt detta sammantaget gör att detta flygplan kommer ha många egenskaper som en rymdfarkost har. Omloppsfärderna mellan Stratolaunch och rymdfarkoster skiljer sig dock åt, och för ändamålet med satellitbärande raketer så kommer Stratolaunch vara ett billigare alternativ. Det finns dock ännu många frågetecken som man måste reda ut gällande projektet, och det gäller betydligt mer än att bara skaffa fram proviant och vattenflaskor till besättningen.